Dlaczego piosenki mogą pomóc w nauce języka niemieckiego?

Na to pytanie z pewnością potrafią odpowiedzieć uczniowie klasy 1 oraz 2 Szkoły Podstawowej w Rączkach, którzy nigdy nie mają dosyć śpiewu i tańca na lekcjach języka niemieckiego -tylko dlaczego…

Nauka języka obcego to żmudny proces, który obfituje w liczne wzloty i upadki. Nie oznacza to jednak, że musi to być pasmo nieprzyjemnych doświadczeń. Jednym ze sposobów wykorzystywanych przez nauczycielkę języka niemieckiego Panią Ewelinę Panasiuk, które pozawalają nie tylko na uatrakcyjnienie zajęć języka niemieckiego, ale także na zwiększenie efektywności nauki, jest wkomponowanie piosenek. Przede wszystkim kontakt z językiem obcym sprawia, że uczeń angażuje się w proces nauki języka obcego. Z jednej strony, wykorzystuje on zróżnicowane rodzaje swojej inteligencji, z drugiej strony, podczas słuchania pobudzane są obie półkul mózgowe, co zwiększa efektywność nauki. Abstrahując od tego, wykorzystanie piosenki ma wręcz zbawienny wpływ na zapamiętywanie słówek. Dlaczego tak się dzieje? Jest to podyktowane różnorakimi przesłankami. Po pierwsze, neuroprzekaźniki i zmysł słuchu funkcjonują podobnie – w praktyce angażujące emocjonalnie treści są łatwiejsze do utrwalenia. Innym powodem może być powtarzający się – za sprawą powracającego refrenu – materiał leksykalny, który sprawia, że piosenka może lepiej się sprawdzić niż konwencjonalne nagrania dedykowane rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu. Ostatnim, choć nie mniej ważnym powodem, dla którego warto wkomponować piosenki w lekcje języka niemieckiego jest zwiększenie stopnia naturalności kontaktu z językiem. Innymi słowy, łatwiej uczyć się języka poprzez zabawę, natomiast sama piosenka jest impulsem do szukania sposobności na kontakt z językiem.

Poniżej linki do piosenek w wykonaniu klasy 1 oraz 2 Szkoły Podstawowej w Rączkach




Dodaj komentarz

Skip to content