Tydzień chorób zakaźnych

Od dnia 12 do 16 września trwał Tydzień dla profilaktyki chorób zakaźnych. Do ogólnopolskiej akcji dołączyła również nasza szkoła.
W ramach realizacji zajęć o tematyce profilaktycznej dzieci z starszej grupy przedszkolnej dowiedziały się jak należy dbać o własne zdrowie i higienę osobistą. W czasie zajęć dzieci rozwiązywały zagadki tekstowe, słuchały krótkiego opowiadania, uczyły się jak skutecznie myć ręce oraz brały aktywny udział w zabawie ruchowej, która polegała na zaprezentowaniu ruchem i gestem wskazanych sytuacji, np. mycie zębów.
We wtorek pierwszoklasiści oraz przedszkolaki i uczniowie klasy drugiej i trzeciej wzięli udział w spotkaniu z pielęgniarka szkolną. Pani W. Pargólska w bardzo ciekawy sposób opowiedziała dzieciom, w jaki sposób mogą zadbać o swoje zdrowie i co robić, aby nie zachorować. W środę zaś pierwszaki podczas zajęć dydaktycznych dowiedziały się, dlaczego i kiedy należy myć ręce. W łazience szkolnej każdy uczeń krok po kroku przećwiczył mycie rąk, stosując wszystkie poznane zasady. Czas przeznaczony na tę czynność dzieci odmierzały sobie, śpiewając znaną piosenkę „Wlazł kotek na płotek”.
W klasie II uczniowie obejrzeli film na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej pt. „Szczepienia – profilaktyka chorób zakaźnych”. Zostały omówione sposoby przenoszenia chorób zakaźnych oraz sposoby zapobiegania chorobom. Uczniowie dowiedzieli się, co to jest wirus, co to jest bakteria. Przypomnieli sobie, jak prawidłowo myć ręce aby były czyste. Wykonali pracę plastyczną na temat sposobów zapobiegania chorobom. Dowiedzieli się, co to są szczepionki i jakie mają znaczenie dla zdrowia i życia ludzi. Rozwiązywali zagadki dotyczące czystości. Układali rymowanki – zdania na temat szczepień, mycia rąk. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej grali w memory – dobierali w pary rodzaje bakterii.
16 września w klasie III odbyły się zajęcia edukacyjne podczas których uczniowie dowiedzieli się jak dbać o zdrowie oraz co robić by zapobiegać chorobom zakaźnym. Ponadto dzieci poznały 6 kroków mycia rąk, wykonały modele wirusów i bakterii oraz wspólnie ułożyli hasło związane z omawianą akcją. „Aby zdrowym być trzeba ręce często myć! „.
Po przeprowadzonej lekcji w klasie IV uczniowie wyciągnęli następujące wnioski: Nie zawsze mamy wpływ na to, co się dzieje, nie zawsze też sami możemy decydować o tym, co dzieje się w naszym życiu, dlatego bardzo istotne jest, aby zawsze starać się postępować w sposób odpowiedzialny i empatyczny, mając na względzie dobro nie tylko swoje, ale też innych ludzi – ponieważ nasze decyzje i wybory wpływają także na innych.
W ramach akcji tematem przewodnim Tygodnia dla chorób zakaźnych w klasie V było przekazanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do dbania o zdrowie własne i najbliższych. Uczniowie obejrzeli film na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej dotyczący profilaktyki chorób zakaźnych, uczestniczyli w ćwiczeniu pt. „Samochodziki”- które miało na celu wzmocnić poczucie odpowiedzialności oraz przypomnieli sobie, jak prawidłowo myć ręce aby były czyste.
Podczas zajęć w klasie VI uczniowie odgrywali scenki rodzajowe , analizowali je i wyciągali wnioski dotyczące odpowiedzialności i wpływu naszych decyzji na innych. Ważny spostrzeżeniem wśród dzieci było stwierdzenie , że każdy człowiek powinien postępować w sposób odpowiedzialny i empatyczny, mieć na uwadze nie tylko swoje dobro, bo nasze wybory mają też wpływ na innych. Omówiono również rolę szczepień ochronnych dla zdrowia człowieka i skuteczności mycia rąk. Dzieci wykonały notatkę na temat szczepień , która zostanie umieszczona na gazetce klasowej oraz umyły ręce stosując się do instrukcji” Jak skutecznie myć ręce.
Klasa VIII w ramach tygodnia profilaktyki chorób zakaźnych obejrzała film edukacyjny o profilaktyce chorób zakaźnych i szczepieniach oraz brała udział w dyskusji na temat empatii oraz odpowiedzialności. W celu zobrazowania odpowiedzialności jednostki oraz wpływu jej wyborów i decyzji na innych nauczyciel przedstawił historię Oli. W wyniku tego ćwiczenia uczniowie doszli do wniosku iż troska o innych świadczy o naszej odpowiedzialności oraz umiejętności dostrzegania ich potrzeb.

Dzięki takim akcjom więcej dzieci będzie jeszcze bardziej dbało o to, co jest w naszym życiu najważniejsze – zdrowie.

Skip to content